Νομός: Ηρακλείου
Μέρη κοντινά με Εκκλησία
Μονή Καλλέργη
Σε μια κατάφυτη μικρή περιοχή, στην πλαγιά ενός άγονου λόφου, νοτιοανατολικά του Σμαρίου βρίσκεται η Μονή Καλλέργη, το καθολικό της οποίας είναι αφιερωμένο στον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο.
Αν και δεν είναι γνωστή η ακριβής χρονολόγηση της οικοδόμησής της, φαίνεται ότι είχε ιδρυθεί κατά την Ενετοκρατία, ενώ εικάζεται ότι η περιοχή που κτίσθηκε ήταν φέουδο των Καλλέργηδων, κάτι που δεν έχει επιβεβαιωθεί. Την εποχή εκείνη, σε μία περίοδο έντασης λόγω θρησκευτικών συγκρούσεων, στο μοναστήρι φιλοξενήθηκε ο βυζαντινός λόγιος και θεολόγος Ιωσήφ Βρυέννιος (1380-1400), με τον οποίο έκτοτε έχει συνδεθεί ο ευρύτερος χώρος. Την περίοδο της Τουρκοκρατίας το κτίριο εγκαταλείφθηκε, ενώ το 1874, το αγόρασε ερειπωμένο, μαζί με το χωράφι στο οποίο βρισκόταν, ο Μεθόδιος Περάκης, ο ηγούμενος της μονής Βιδιανής Λασιθίου, στην οποία ανήκει το μοναστήρι μέχρι και σήμερα. Από τις αρχές του επόμενου αιώνα, η μονή έχει υποστεί αρκετές αναστηλωτικές επεμβάσεις, ενώ από το 1998, το έργο της αναστήλωσης συνεχίζει ο «Σύλλογος Φίλων Μονής Καλλέργη».
The journey to the village is charming getting you through areas of impressive wild landscape, and the typical old stone houses of Lagou, through the combined efforts of the members of the cultural centre, are being restored to their original traditional form so as to get the well deserved honour of being considered a protected traditional settlement.
Απο το Καλό Χωριό οδηγούμε προς το φαράγγι του Αποσελέμη. Μόλις φτάσουμε στο σημείο που ο δρόμος συναντάει τον ποταμό, ακολουθούμε τον χωματόδρομο δίπλα στο ποτάμι μέχρι να φτάσουμε στη νότια είσοδο του Φαραγγιού. Εκεί θα συναντήσουμε και το γεφύρι.
Village with spectacular view, graphic little lanes, traditional kafeneia and taverns is a popular tourist destination, especially in the summer where many Kritikes Vradies (Cretan evenings) are organized with local music and dance.
Bisariano is a traditional small village of about 24 inhabitants in the Municipality of Kasteli Pediada, 320 m above sea level and about 3 km to the north of Kastelli on the road to Hersonissos.
A pretty village with stone houses, graphic lanes and courtyards covered in flowers.
It is first mentioned in 1881, as Bizariano, Municipality of Kasteli, with 55 Christian inhabitants. In 1951, it changes its name to Pigi. Its first name is that of a family, Bizariano.
Close to the village, in a beautiful spot full of lush vegetation, evergreen plane trees and gushing water, stands the ancient church of Agios Pandeleimonas, with its three naves.
Two rows of arches supported by columns without capitals separate the naves. Another column is made exclusively of capitals, apparently brought in from other churches or temples. Practically all the middle outside wall is decorated with inscriptions, Byzantine reliefs and crosses.
The artistic highlight of the church of Saint Panteleimon are its fresco scenes painted on the walls which are among the oldest in Crete, although very few frescoes remain. In the lower section of the arch, there is the representation of the three Hierarchs, shown on full length, with vertical inscriptions on it. On the two side walls there are the representations of Saints in a colossal size. These scenes were designed to be a source of biblical education to the faithful, who would have been illiterate at that time.
Ξωκλήσι του Σωτήρος Χριστού στο Σμάρι
Το εξωκκλήσι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα, βρίσκεται στη δυτική πλαγιά του λόφου Προφήτη Ηλία, κοντά στην Ακρόπολη Σμαρίου. Πρόκειται για ένα μικρό, μονόχωρο καμαροσκέπαστο ναό, στο εσωτερικό του οποίου σώζονται ενδιαφέρουσες τοιχογραφίες του 14ου αιώνα.
Το εικονογραφικό πρόγραμμα του ναού, περιλαμβάνει σκηνές από το Δωδεκάορτο, οι οποίες αναπτύσσονται στην καμάρα του ναού, αλλά και μεμονωμένους Αγίους, που εικονίζονται στους πλευρικούς τοίχους και στις παραστάδες. Εντός του χώρου του Ιερού, στον ημικύλινδρο της κόγχης, παριστάνονται οι Συλλειτουργούντες Ιεράρχες, ενώ το τεταρτοσφαίριο της κόγχης του, καταλαμβάνει η σκηνή της Δέησης και όχι η Πλατυτέρα, πράγμα που απαντά και σε άλλους ναούς της περιοχής. Η ίδια σκηνή ωστόσο, διακρίνεται σε μεγαλύτερη κλίμακα στο νότιο τοίχο της εκκλησίας.
Ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου στο Σμάρι
Ο μονόχωρος καμαροσκέπαστος ναός του Αγίου Γεωργίου βρίσκεται λίγο έξω από το Σμάρι, μέσα στον ομώνυμο κάμπο ανάμεσα σε αμπελώνες. Αποτελεί την αρχαιότερη εκκλησία του οικισμού και χρονολογείται, βάση κτητορικής επιγραφής στο βόρειο τοίχο του Ιερού, το 1320-1321. Η σημερινή εξωτερική του όψη οφείλεται σε ένα σύνολο νεότερων επεμβάσεων που αλλοίωσαν την αρχική του μορφή, ενώ εσωτερικά, το μεγαλύτερο μέρος του πλούσιου εικονογραφικού του διάκοσμου, καλύφθηκε με επιχρίσματα.
Οι τοιχογραφίες στο ανατολικό τμήμα του ναού, από το χέρι δύο ζωγράφων, είναι οι μόνες σωζόμενες. Σύμφωνα λοιπόν με το καθιερωμένο εικονογραφικό πρόγραμμα, η Πλατυτέρα καταλαμβάνει το τεταρτοσφαίριο της αψίδας του Ιερού, ενώ το Ιερό Μανδύλιον καθώς και τμήματα του Ευαγγελισμού διακρίνονται στο μέτωπο του τόξου. Οι εικόνες αυτές αντανακλούν τα παλαιολόγια πρότυπα και αποδίδονται σε ικανό ζωγράφο, πράγμα που δεν ισχύει για εκείνον που φιλοτέχνησε το εσωράχιο του τόξου, με τις προτομές Αγίων σε μετάλλια.
